
Søkemotoroptimalisering og digital synlighet
Kampen om kundenes oppmerksomhet krever ny kunnskap – som søkemotoroptimalisering. I dette studiet lærer du hvordan du kan bli synlig på nett!
Stadig flere virksomheter markedsfører og selger sine produkter og tjenester på nett, og dagens digitale samfunn etterspør en ny type kompetanse innen markedsføring. Det er behov for å kombinere tradisjonelle markedsføringsmetoder, med nye teknikker og plattformer.
Skal man bli kundenes valg, er det viktig å komme høyt opp i søk. Faktisk kan det være helt avgjørende for en bedrift. Søkemotoroptimalisering har på kort tid utviklet seg til å bli et eget fagfelt, som krever kunnskap om Google-verktøy, søkeord, algoritmer, metatags, oppbygging av nettstedet m.m.
Søkemotoroptimalisering og digital synlighet er en halvårig fagskoleutdanning med 30 studiepoeng.
Nøkkelfakta
Dette lærer du:
- Hvordan fungerer en søkemotor?
- Samspillet mellom betalte og organiske søk
- Teknisk SEO
- Søkeordsanalyse
- Digitale analyser
- Innholdsmarkedsføring i et SEO-perspektiv
- Hvordan skrive for å bli synlig på web?
- Etisk SEO
- Personvern og GDPR
Har du som mål å jobbe med med digital markedsføring i ulike former, enten som spesialist, eller som viktig bidragsyter i et team som jobber mot tydelige mål, er dette studiet perfekt for deg. Er du interessert i analyse og en forklaring på hvorfor man gjør ting innen markedsføring, vil du kunne lære det her.
Denne halvårige utdanningen passer også deg som allerede jobber med markedsføring, men ønsker å lære deg søkemotoroptimalisering – et viktig virkemiddel i mediemiksen.
Statistikk viser at Google tilnærmet har monopol i Norge – over 95% av alle bruker det som søkemotor. Og når Google er verdens største marked, sier det seg selv at bedrifter med de beste plasseringene i søk, tjener gode penger. Derfor blir ikke markedets behov for å øke synligheten på nettet mindre med det første.
Søkemotoroptimalisering og digital synlighet er utviklet for å møte markedets behov for å øke synligheten på nettet.
Studiet vårt danner grunnlag for et bredt spekter av stillinger innenfor digital markedsføring, og du kan søke jobber knyttet til markedsavdelinger i både private bedrifter og offentlige etater. De mest aktuelle arbeidsområdene etter studiet, søkemotoroptimalisering og digital synlighet, vil være:
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Online-annonsering
- Sosiale medier
- Innholdsmarkedsføring
- Analyse av nettsted
Næringslivet jobber kontinuerlig med å tilpasse seg en teknologi i utvikling, noe som gjør at stillinger og beskrivelsene av disse, er dynamiske.
Emne 1: Søkeroptimalisering (10 stp.)
Emne 2: Innholdsmarkedsføring (10 stp.)
Emne 3: Søkemotormarkedsføring (10 stp.)
Det er to måter å tilfredsstille opptakskravene til studiene:
- Formell kompetanse
- Realkompetanse
Kontakt skolen for nærmere informasjon rundt vurdering av realkompetanse.
En registreringsavgift på 2900,- tilkommer.
Våre studier er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Dette gir deg mulighet til å søke om basisstøtte og lån til skolepenger. Hvor mye du får utbetalt vurderes av Lånekassen, ut fra deres vilkår.
Få mer informasjon om hvor mye du kan få utbetalt for å studere søkemotoroptimalisering og digital synlighet på Lånekassens sider.
Alle våre utdanninger er offentlig godkjent av NOKUT.
Søkemotoroptimalisering og digital synlighet er en viktig del av digital markedsføring. Skal du selge varer og tjenester via digitale kanaler, er det viktig å kjenne til målgruppen du vil nå – og hvordan du skal nå dem. I det 2 årige studiet vil du lære mer om bredden i digital markedsføring.
Kanskje salg, ledelse og markedsføring også kan være noe i din bane? Er du motivert av gode resultater og ønsker å jobbe direkte med kunder, vil du lære verktøyene du trenger for å bli en god selger og salgsleder. Studiet varer i 2 år, og vil ta deg gjennom emner som blant annet forbrukeratferd, kundeledelse og økonomi.