
Salg, ledelse og markedsføring
Trives du med kunder og salg? Motiveres du av å skape gode resultater? På dette studiet vil du lære teknikker som gjør deg til en bedre selger.
Alle bedrifter ønsker å selge noe, enten det er et produkt eller tjeneste. Salg handler om å skape den gode løsningen som dekker kundens behov. Med høye krav fra både forbruker og konkurrenter, er det viktig med god ledelse, effektive salgsprosesser og riktig markedsføring av produkter.
Dette studiet gir deg kunnskapen du trenger for å bli en god selger og salgsleder. Her lærer du om hvordan du kan skape gode resultater for bedriften, ved å benytte gode teknikker og riktig kommunikasjon som bidrar til salg mot ulike kundegrupper.
Nøkkelfakta
Dette lærer du:
- Forbruker- og kundeadferd
- Salgsarbeid
- Kundeledelse (Key Account Management)
- Inbound Marketing
- Motivasjon og ledelse
- Økonomi og lønnsomhet
Ønsker du å jobbe med salg, er dette utdanningen for deg. Studiet salg, ledelse og markedsføring gir deg en praktisk utdanning som gjør at du kan jobbe i mange ulike bransjer. Du vil lære om salg mot både forbruker- og bedriftsmarkedet, og om ulike salgs- og markedsføringsstrategier.
Du kommer til å lære hvordan du skal selge produkter og tjenester til ulike kundegrupper, ved hjelp av gode teknikker og kommunikasjon. I tillegg får du kunnskap om salg på nett via digitale kanaler.
Alle bedrifter er avhengig av å selge sine tjenester og produkter. Faktisk finnes det ikke én bransje som ikke har et reelt behov for å selge sine varer, tjenester eller ideer. For å skape gode resultater og relasjoner, spiller salg og markedsføring en viktig rolle i bedriften.
Etter fullført utdannelse innen salg, ledelse og markedsføring kan du jobbe i ulike bransjer og med ulike produkter. Studiet er ikke knyttet opp mot noen spesifikke bransjer, men danner grunnlag for et bredt spekter av stillinger knyttet primært til salg- og markedsavdelinger i private og offentlige virksomheter. Studiet egner seg også som en kompletterende utdanning til andre fagområder.
Etter endt utdanning kan du blant annet jobbe som:
- Key Account Manager: En kundeleder har ansvar for å opprette gode kundeforhold og utvikle strategiske samarbeid med eksisterende kunder.
- Salgsansvarlig: Lede bedriftens overordnede salgsvirksomhet.
- Produktsjef: Være ansvarlig for lansering og salgskampanjer av produkter
- Selger: Representere selskapet og sørge for at produktene blir solgt – til private eller til offentlige virksomheter.
Studiet er lagt opp svært praktisk. Du jobber med emnene slik du vil gjøre det i en jobbsituasjon. Det vil være derfor praktiske oppgaver, øvelser og cases underveis. Studiet har følgende emner:
1.år
Emne 1: Introduksjon til salg og digital markedsføring (15 stp.)
Emne 2: Markedsstrategier (15 stp.)
Emne 3: Forbrukeratferd (7,5 stp.)
Emne 4: Økonomi og lønnsomhetsanalyser (7,5 stp.)
Emne 5: Jus, etikk og GDPR (15 stp.)
2. år
Emne 6: Inbound Marketing (15 stp.)
Emne 7: Salgsarbeid (22,5 stp.)
Emne 8: Motivasjon og ledelse (7,5 stp.)
Emne 9: Kundeledelse (Key Account Management) (15 stp.)
Undervisningsspråk: Norsk.
Pensumlister blir gjort tilgjengelig ved skolestart.
Det er to måter å tilfredsstille opptakskravene til studiene:
- Formell kompetanse
- Realkompetanse
Kontakt skolen for nærmere informasjon rundt vurdering av realkompetanse.
Se komplett beskrivelse av opptakskravene for dette studiet.
Studiet Salg, ledelse og markedsføring er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Dette gir deg mulighet til å søke om basisstøtte og lån til skolepenger. Hvor mye du får utbetalt vurderes av Lånekassen, ut fra deres vilkår.
Du kan lese mer om hvor mye du kan få utbetalt på Lånekassens sider.
Alle våre utdanninger er offentlig godkjent av NOKUT.
Gratis studieplass i Sandefjord: Vestfold og Telemark fylkeskommune finansierer en mengde studieplasser fra høsten. Gratisplassene på nettstudiene er nå fullbooket, men det er fremdeles mulig å få gratis studieplass på campus i Sandefjord.
En registreringsavgift på 2900,- samt en eksamensavgift på 1000,- vil tilkomme for alle.