Salg, ledelse og markedsføring
Kort om utdanningen
Alle bedrifter ønsker å selge noe, enten det er et produkt eller tjeneste. Salg handler om å skape den gode løsningen som dekker kundens behov.
Med høye krav fra både forbruker og konkurrenter, er det viktig med god ledelse, effektive salgsprosesser og riktig markedsføring av produkter.
Dette studiet gir deg kunnskapen du trenger for å bli en god selger og salgsleder.
Her lærer du om hvordan du kan skape gode resultater for bedriften, ved å benytte gode teknikker og riktig kommunikasjon som bidrar til salg mot ulike kundegrupper.
Opptaket for 2025/2026 er nå åpnet, men søknader vil ikke behandles før i januar 2025.
Les mer om utdanningen under nøkkelfakta.
Nøkkelfakta
Dette lærer du:
- Forbruker- og kundeadferd
- Salgsarbeid
- Kundeledelse (Key Account Management)
- Inbound Marketing
- Motivasjon og ledelse
- Økonomi og lønnsomhet
Ønsker du å jobbe med salg, er dette utdanningen for deg. Studiet Salg, ledelse og markedsføring gir deg en praktisk utdanning som gjør at du kan jobbe i mange ulike bransjer. Du vil lære om salg mot både forbruker- og bedriftsmarkedet, og om ulike salgs- og markedsføringsstrategier.
Du kommer til å lære hvordan du skal selge produkter og tjenester til ulike kundegrupper, ved hjelp av gode teknikker og kommunikasjon. I tillegg får du kunnskap om salg på nett via digitale kanaler.
Alle bedrifter er avhengig av å selge sine tjenester og produkter. Faktisk finnes det ikke én bransje som ikke har et reelt behov for å selge sine varer, tjenester eller ideer. For å skape gode resultater og relasjoner, spiller salg og markedsføring en viktig rolle i bedriften.
Etter fullført utdannelse innen salg, ledelse og markedsføring kan du jobbe i ulike bransjer og med ulike produkter. Studiet er ikke knyttet opp mot noen spesifikke bransjer, men danner grunnlag for et bredt spekter av stillinger knyttet primært til salg- og markedsavdelinger i private og offentlige virksomheter. Studiet egner seg også som en kompletterende utdanning til andre fagområder.
Etter endt utdanning kan du blant annet jobbe som:
- Key Account Manager: En kundeleder har ansvar for å opprette gode kundeforhold og utvikle strategiske samarbeid med eksisterende kunder.
- Salgsansvarlig: Lede bedriftens overordnede salgsvirksomhet.
- Produktsjef: Være ansvarlig for lansering og salgskampanjer av produkter
- Selger: Representere selskapet og sørge for at produktene blir solgt – til private eller til offentlige virksomheter.
Studiet er lagt opp svært praktisk. Du jobber med emnene slik du vil gjøre det i en jobbsituasjon. Det vil være derfor praktiske oppgaver, øvelser og cases underveis.
Studiet tilbys både på nett og på campus i Sandefjord, og har følgende emner:
1.år
Emne 1: Introduksjon til salg og digital markedsføring (15 stp.)
Emne 2: Markedsføringsstrategier (15 stp.)
Emne 3: Forbruker – og kundeatferd (7,5 stp.)
Emne 4: Økonomi og lønnsomhetsanalyser (7,5 stp.)
Emne 5: Inbound Marketing (15 stp.)
2. år
Emne 6: Salgsarbeid (22,5 stp.)
Emne 7: Motivasjon og ledelse (7,5 stp.)
Emne 8: Kundeledelse (Key account management) (15 stp.)
Emne 9: Jus, etikk og GDPR (15 stp.)
Undervisningsspråk: Norsk, men gjesteforelesninger på engelsk kan forekomme.
Les mer om hvordan nettstudier er lagt opp.
Les mer om hvordan studiene på campus er lagt opp.
Pensumlister blir gjort tilgjengelig ved skolestart. Studentene er selv ansvarlig for å skaffe nødvendige pensumressurser tilhørende denne utdanningen (Dette kan være både bøker og/eller digitale pensumressurser som f.eks. nødvendig programvare).
Det er to måter å tilfredsstille opptakskravene til studiene:
- Formell kompetanse
- Realkompetanse
Se komplett beskrivelse av opptakskravene for dette studiet.
REALKOMPETANSE
Søker du på grunnlag av realkompetanse må du legge ved gyldig dokumentasjon på arbeidserfaring, relevant kompetanse og motivasjon for å gjennomføre. Det anbefales at du legger ved et motivasjonsbrev. Les mer om hva et motivasjonsbrev bør inneholde i vår FAQ.
Kontakt skolen for nærmere informasjon rundt vurdering av realkompetanse.
PRIORITERT REKKEFØLGE
Det er mulig å søke på flere studier på en gang, men merk at du vil kun få tilbud om opptak på ett studie. Rekkefølgen på studieønskene dine rangerer du selv i søknadsportalen under «Mine søknader». Får du tilbud om studieplass på førstevalget ditt, så faller lavere prioriterte studieønsker bort. Kvalifiserer du ikke til førstevalget, vil vi vurdere deg for andrevalget osv.
Oppstart av utdanningen er med forbehold om et tilstrekkelig antall søkere per klasse.
Studiet Salg, ledelse og markedsføring er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Dette gir deg mulighet til å søke om basisstøtte og lån til skolepenger. Hvor mye du får utbetalt vurderes av Lånekassen, ut fra deres vilkår.
Du kan lese mer om hvor mye du kan få utbetalt på Lånekassens sider.
Alle våre utdanninger er offentlig godkjent av NOKUT.
Ordinær studieavgift på campus er 48.000,- per semester og 38.000,- per semester på nett.
Alle studenter må betale et engangsgebyr for registrering på 2900,- som faktureres når du takker ja til studieplassen din, samt et semesterbasert eksamens- og administrasjonsgebyr på 990,- som faktureres i starten av hvert semester.