Digital markedsføring
Kort om utdanningen
Digital markedsføring er et viktig fagfelt. Her markedsfører og selger du varer og tjenester via digitale kanaler. Det er behov for å kombinere tradisjonelle markedsføringsmetoder med nye verktøy og plattformer.
Teknologi og kommunikasjon flettes stadig tettere sammen med den raske utviklingen av internett og annen teknologi. Derfor er kunnskap om digitale kanaler sentralt for å lykkes i rollen som markedsfører.
Dette krever en kompetanse som mange bedrifter ønsker seg for å stå best mulig rustet i kampen om kundene.
Mange bedrifter har et udekket behov for medarbeidere – eller innleide spesialister – med kompetanse innen digital markedsføring.
Opptaket for 2025/2026 er nå åpnet.
Les mer om utdanningen under nøkkelfakta.
Nøkkelfakta
Dette lærer du:
- Markedsføringsstrategier og teori tilknyttet utøvingen av markedsføringsfaget
- Søkemotoroptimalisering
- Innholdsmarkedsføring
- Mobilmarkedsføring
- Datadrevet Markedsføring
- Inbound Marketing
- Regler rundt lovgivning, jus og GDPR
- Utvikling av nettsider og blogg i WordPress
- Forbrukeratferd
- Økonomi og budsjettering
- Arbeid innen sosiale medier, slik som Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok etc.
Veksten i bruk av smarttelefoner, apper og andre digitale verktøy gir markedsførere muligheter til å nå forbrukere på en helt annen måte. Ønsker du å forstå kundeatferd, promotere og selge varer og tjenester gjennom digitale kanaler? Da trenger du en verktøykasse som sikrer at du blir en dyktig digital markedsfører. Med denne utdanningen lærer du hvordan du kan treffe kunder med effektive budskap og bygge sterke merkevarer.
Digital markedsføring er et raskt voksende fagfelt der markedsføringen skal skje på en tidsriktig, relevant, personlig og kostnadseffektiv måte. Det krever god oversikt over markedsføring som fag, kjennskap til forbrukerpsykologi, samt forståelse for (og kunnskap om) mulighetene teknologien gir til påvirkning.
Kunnskap om digital markedsføring er ettertraktet kompetanse, og etter fullført utdanning vil du ha kompetansen som behøves for å gå rett ut i jobb. Som digital markedsfører kan du jobbe i mange ulike bransjer og bedrifter – både privat og offentlig.
Studiet danner grunnlag for et bredt spekter av stillinger, og du kan for eksempel jobbe med alt av markedsføring for en liten til mellomstor bedrift, eller som spesialist i en større markedsavdeling eller byrå.
En digital markedsfører har en viktig rolle i alt som skjer på digitale flater, og her er noen eksempler på hva du som digital markedsfører kan jobbe med:
- Markedsplaner og strategier: Med en stilling som Marketing Manager, vil du har ansvar for strategier og planer for kampanjer, innhold til nettside og sosiale medier, samt utviklingen og gjennomføringen av produkt- og konsept-lanseringer.
- Søkemotoroptimalisering: Som SEO-ansvarlig i en bedrift, vil det være ditt ansvar å forstå hva målgrupper ønsker seg av bedriften, og sørge for at nettsiden oppfyller disse behovene, samt at den er brukervennlig, teknisk tilpasset og optimalisert for søkemotorer.
- Sosiale medier: Som SoMe-ansvarlig i en bedrift, vil du ha ansvar for den strategiske bruken av SoMe til å skape oppmerksomhet rundt bedriften. Vanlige arbeidsoppgaver kan være å planlegge og produsere innhold, samt analysere trafikk.
- Analyse: Som Performance Manager vil du ha ansvar for å analysere tall og gjøre dette om til innsikt bedriften kan ha nytte av.
Studiet tilbys både på nett og på campus i Sandefjord, og har følgende emner:
1.år
Emne 1: Introduksjon til salg og digital markedsføring (15 stp.)
Emne 2: Markedføringssstrategier (15 stp.)
Emne 3: Forbrukeratferd (7,5 stp.)
Emne 4: Økonomi og lønnsomhetsanalyser (7,5 stp.)
Emne 5: Inbound marketing (15 stp.)
2.år
Emne 6: Nettsider, apper og mobilmarkedsføring (15 stp.)
Emne 7: Søkemotoroptimalisering (7,5 stp.)
Emne 8: Datadrevet markedsføring (7,5 stp.)
Emne 9: Jus, etikk og GDPR (15 stp.)
Emne 10: Sosiale medier (15 stp.)
Undervisningsspråk: Norsk, men gjesteforelesninger på engelsk kan forekomme.
Pensumlister blir gjort tilgjengelig ved skolestart. Studentene er selv ansvarlig for å skaffe nødvendige pensumressurser tilhørende denne utdanningen (Dette kan være både bøker og/eller digitale pensumressurser som f.eks. nødvendig programvare).
Det er to måter å tilfredsstille opptakskravene til studiene:
- Formell kompetanse
- Realkompetanse
Se komplett beskrivelse av opptakskravene for dette studiet.
REALKOMPETANSE
Søker du på grunnlag av realkompetanse må du legge ved gyldig dokumentasjon på arbeidserfaring, relevant kompetanse og motivasjon for å gjennomføre. Det anbefales at du legger ved et motivasjonsbrev. Les mer om hva et motivasjonsbrev bør inneholde i vår FAQ.
Kontakt skolen for nærmere informasjon rundt vurdering av realkompetanse.
PRIORITERT REKKEFØLGE
Det er mulig å søke på flere studier på en gang, men merk at du vil kun få tilbud om opptak på ett studie. Rekkefølgen på studieønskene dine rangerer du selv i søknadsportalen under «Mine søknader». Får du tilbud om studieplass på førstevalget ditt, så faller lavere prioriterte studieønsker bort. Kvalifiserer du ikke til førstevalget, vil vi vurdere deg for andrevalget osv.
Oppstart av utdanningen er med forbehold om et tilstrekkelig antall søkere per klasse.
Trykk her for å komme til gjeldende forskrift om opptak, disiplinære sanksjoner, klagebestemmelser og eksamen ved fagskolen Gokstad Akademiet AS.
Studiet digital markedsføring er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Dette gir deg mulighet til å søke om basisstøtte og lån til skolepenger. Hvor mye du får utbetalt vurderes av Lånekassen, ut fra deres vilkår.
Du kan lese mer om hvor mye du kan få utbetalt på Lånekassens sider.
Alle våre utdanninger er offentlig godkjent av NOKUT.
Ordinær studieavgift på nett er 38.000,- per semester og på campus 48.000,- per semester.
Takket være støtte fra Vestfold Fylkeskommune vil studenter som velger campus i Sandefjord skoleåret 25/26 slippe å betale studieavgift.
Alle studenter, inkludert de som har fått studieavgiften dekket av fylkeskommunen, må betale et engangsgebyr for registrering på 2900,- som faktureres når du takker ja til studieplassen din, samt et semesterbasert administrasjonsgebyr på 1090,- som faktureres i begynnelsen av hvert semester.
Om nettstudier
Som nettstudent kan du studere fra hvor som helst, med fleksibilitet til å tilpasse studiehverdagen til din livssituasjon. En viktig del av studiet er de ukentlige digitale samlingene med faglærer, som holdes på kveldstid èn gang i uken. Det kreves minst 50 % oppmøte på disse digitale samlingene for å kunne gå opp til eksamen. I tillegg tilbys det på flere av utdanningene våre også en frivillig arbeidsøkt med veileder en annen kveld i uken.
Resten av studietiden disponerer du selv, med tilgang til undervisningsmateriell, videoer og oppgaver i læringsplattformen Moodle. Nettstudier passer godt for deg med en travel hverdag og gir rom for å kombinere studier med jobb.
Om nettstudier med fysisk samling
Denne studieformen kombinerer nettstudier med månedlige fysiske samlinger, totalt ca. ni ganger i skoleåret. De fysiske samlingene er obligatoriske og foregår på kveldstid én gang i måneden. Resten av studietiden disponerer du selv, med tilgang til undervisningsmateriell, videoer og oppgaver i læringsplattformen Moodle. De ukene du ikke har fysisk samling vil du få anledning til å delta på digitale samlinger, men disse er frivillige å delta på.
Dette tilbudet passer spesielt godt for deg som ønsker fleksibiliteten i nettstudier, men også verdsetter muligheten til å møte faglærere og medstudenter ansikt til ansikt for tettere oppfølging og samarbeid.
Denne studieformen tilbys kun i Porsgrunn, Trondheim og Stavanger.
Les mer om nettstudier med fysisk samling her.
Om campus
Gokstad Akademiet har campuser i Sandefjord og i Oslo. Som campusstudent deltar du på fysiske forelesninger på dagtid tre dager i uken. Det kreves minimum 50 % oppmøte på disse forelesningene for å kunne gå opp til eksamen. De øvrige dagene er satt av til selvstudier.
Campusstudier gir tett kontakt med faglærer og veiledere og legger til rette for et godt studiemiljø. Du får mulighet til å delta i forelesninger, workshops, gruppearbeid og prosjektbasert læring i moderne undervisningslokaler.
Denne studieformen passer for deg som ønsker en strukturert studiehverdag med aktiv deltakelse i klasserommet, samtidig som du får tett kontakt med medstudenter og gjesteforelesere fra arbeidslivet.