Digital markedsføring

Trives du med digitale medier? Vil du bli framtidens markedsfører?

Dette er utdanningen for deg som ønsker kort vei til jobb som digital markedsfører. Digital markedsføring er et viktig fagfelt som går ut på å selge varer og tjenester gjennom digitale kanaler. Det er behov for å kombinere tradisjonelle markedsføringsmetoder med nye verktøy og plattformer.

Du lærer hvordan du jobber med blant annet søkemotoroptimalisering, annonsering på digitale flater, kampanjer, analyser, Google-verktøy og sosiale medier.

Kunnskap om digitale kanaler er i dag sentralt for å lykkes i markedsføringen. Dette krever kompetanse som mange bedrifter ønsker seg for å stå best mulig rustet i kampen om kundene. Et stort antall av dagens bedrifter har ikke denne kunnskapen, og har derfor behov for medarbeidere med kompetanse innen digital markedsføring.

Se nøkkeldataSøk på studiet

Nøkkelfakta

Studiestart: Høsten 2022
Varighet: 2 år (4 semestre)
Studiepoeng: 120
Grad: Høyere yrkesfaglig utdanning
Pris: 48.000,- pr. semester
Sted: Sandefjord sentrum

Dette lærer du:

  • Markedsføringsstrategier og teori tilknyttet utøvingen av markedsføringsfaget
  • Søkemotoroptimalisering
  • Innholdmarkedsføring
  • Inbound Marketing
  • Regler rundt lovgivning, jus og GDPR
  • Utvikling av nettsider og blogg i WordPress
  • Mobilmarkedsføring
  • Datadrevet Markedsføring
  • Inbound Marketing
  • Forbrukeratferd
  • Økonomi og budsjettering
  • Å arbeide i sosiale medieplatterfomer som Facebook, Instagram, Snapchat, Tik Tok etc
Hvorfor bør du søke?

Digital markedsføring er et raskt voksende fagfelt som handler om markedsføring av varer og tjenester gjennom digitale kanaler. Dette skal skje på en tidsriktig, relevant, personlig og kostnadseffektiv måte.

Det krever god oversikt over markedsføring som fag, kjennskap til forbrukerpsykologi, samt forståelse for – og kunnskaper om mulighetene teknologien gir til påvirkning.

Veksten i bruk av smarttelefoner, apper og andre digitale verktøy gir markedsførere mulighet til å nå forbrukerne gjennom ulike enheter og digitale plattformer, som f.eks. sosiale medier.

Dette krever kompetanse som mange bedrifter ønsker seg for å stå best mulig rustet i kampen om kundene. Et stort antall av dagens bedrifter har ikke denne kunnskapen, og har derfor behov for medarbeidere med kompetanse innen digital markedsføring.

Jobbmuligheter

Kunnskap om digital markedsføring er ettertraktet kompetanse, og som digital markedsfører kan du jobbe i mange ulike bransjer og bedrifter – både privat og offentlig.

Studiet danner grunnlag for et bredt spekter av stillinger, og du kan for eksempel jobbe med alt av markedsføring for en liten til mellomstor bedrift, eller som spesialist i en større markedsavdeling eller byrå.

 

De mest aktuelle arbeidsområdene vil være:

• Søkermotoroptimalisering (SEO)

• Online-annonsering

• Sosiale medier

• Innholdsmarkedsføring

• Analyse av nettsted

• Markedsplaner og strategier

Oppbygning og studiemodell

 

  1. år
  • Markedsføringsstrategier
  • Introduksjon til salg og digital markedsføring
  • Forbrukeratferd
  • Økonomi og lønnsomhetsanalyse
  • Jus, etikk og GDPR

2.år

  • Nettsider, apper og mobilmarkedsføring
  • Inbound Marketing
  • Sosiale Medier
  • Datadrevet Markedsføring
  • SEO og innholdsmarkedsføring
Opptakskrav

Det er to måter å tilfredsstille opptakskravene til studiene:

  1. Formell kompetanse
  2. Realkompetanse

Kontakt skolen for nærmere informasjon rundt vurdering av realkompetanse.

Godkjenninger og studielån

Våre studier er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Dette gir deg mulighet til å søke om basisstøtte og lån til skolepenger. Hvor mye du får utbetalt vurderes av Lånekassen, ut fra deres vilkår.

Du kan lese mer om hvor mye du kan få utbetalt på Lånekassens sider.