Studentdemokrati
Studentdemokratiet er en sentral del av studentlivet ved Gokstad Akademiet. Det sikrer at studentenes stemme blir hørt i viktige beslutninger som påvirker hverdagen deres.
Hovedmålet med et studentdemokrati er å gi alle studenter en mulighet til å påvirke sitt eget læringsmiljø og studiehverdag. Studentenes medvirkning er en viktig del av skolens utvikling og avgjørende for et godt samarbeid mellom skole og studenter.
Gjennom studentdemokratiet får studentene eierskap til egen studiehverdag og kan være med på å forbedre studiekvaliteten, velferden og det sosiale miljøet.
Les også: Vi blir møtt med samarbeid.
Studentrådet
Studentrådet består av tillitsvalgte fra alle klasser. Hver enkelt klasse velger sin hovedrepresentant og en vararepresentant som skal fungere som klassens talerør i studentrådet. Her kan de ta opp saker som er viktige for sine medstudenter.
Krav til studentorgan er regulert i fagskoleloven §14.
Studentrådet møtes jevnlig gjennom skoleåret for å diskutere og finne løsninger på saker som angår læringsmiljøet, trivsel og andre temaer.
For å sikre at ulike studenters interesser ivaretas, har vi egne studentrepresentanter for campus og egne for nettstudenter. Felles for begge er èn leder, valgt av studentene selv – som representerer alle studentene i skolens styre.
Dette gir en direkte kanal mellom studentene og ledelsen, noe som gjør at deres meninger og innspill alltid blir vurdert.
Studentrådet jobber for å ivareta studentenes interesser på flere områder, som læringsmiljø, velferd og kvaliteten på utdanningen.
De tillitsvalgte bringer inn saker som opptar studentene, mens studentrådet samarbeider tett med skolens ledelse for å finne gode løsninger. Rådet er også en viktig aktør i å arrangere sosiale aktiviteter som styrker samholdet mellom studentene.
Vil du bli med?
Hvert år trengs det nye engasjerte studenter i studentrådet som ønsker å bidra til en positiv studietid for alle! Dersom dette høres interessant ut for deg som ny student, ta kontakt med klassens tillitsvalgte eller din faglærer.

Undersøkelser og skjemaer for tilbakemeldinger
Det finnes også andre måter å gi tilbakemeldinger på enn gjennom studentrådet. For å sikre god kvalitet på utdanningstilbudet vårt er Gokstad Akademiet avhengig av studentenes deltakelse og bidrag. Dette engasjementet er viktig på flere nivåer og i alle deler av institusjonen.
Vi benytter ulike metoder for å samle kunnskap og tilbakemeldinger fra studentene.
Du kan alltid gi direkte tilbakemelding til faglærer og/eller til administrasjonen, og på Teams finner du et anonymt skjema du til en hver tid kan fylle ut for å gi tilbakemeldinger på læringsmiljøet.
I tillegg utfører vi semesterbaserte undersøkelser blant våre studenter som omhandler både undervisningsopplegg og trivsel. Studentene våre deltar også i NOKUTs årlige undersøkelse «Studiebarometeret» som omhandler studiekvaliteten ved fagskoler.
Resultatene fra disse tilbakemeldingene og undersøkelsene tar Kvalitetsutvalget ved skolen med i sitt arbeid. Dette er essensielt for å sikre kontinuerlige forbedringer, standardiseringer og overholdelse av kravene i lover og forskrifter.
Medlemsskap i ONF
Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) er det øverste organet i studentdemokratiet på fagskolen.
ONF jobber for å fremme fagskolestudentenes interesser, rettigheter og vilkår ovenfor fagskolene, beslutningstakerne og samfunnet for øvrig.
Studentrådet på Gokstad Akademiet har besluttet å melde inn skolen som et eget medlemslag i ONF, slik at alle som starter utdanningen sin hos oss, blir automatisk medlem av ONF.
Besøk ONF sin nettside for å lese mer om hvilke muligheter og fordeler et medlemsskap hos dem kan tilby.
Studentombud
Dersom du som student opplever at du ikke når frem ved å henvende deg via skolens kanaler, så kan studentombudet kontaktes.
Studentombudet er en uavhengig og nøytral støttespiller for alle studenter ved Gokstad Akademiet. Ombudet gir råd og veiledning i saker som angår din studiesituasjon. Tjenesten er gratis, konfidensiell, og det er helt opp til deg om du vil følge opp rådene du får.
Hensikten med studentombudet er å sikre en forsvarlig og korrekt behandling av saker, samtidig som dine rettigheter ivaretas. Studentombudet tar seg av saker som omhandler din studiesituasjon og som fagskolen har ansvar for.
De vanligste henvendelsene omfatter følgende temaer:
- Diskriminering
- Mobbing
- Trakassering
- Konflikter mellom student/student eller student/ansatt, eventuelt veileder
- Konfidensialitet og taushetsplikt
Hva et studentombud ikke har lov å gjøre:
- Avgjøre saker
- Være en klage- eller ankeinstans for saker som allerede er behandlet eller avgjort av
- andre enheter eller beslutningsorganer
- Instruere ansatte, enheter eller beslutningsorganer
- Opptre som studentens advokat eller ta side i en pågående konflikt
Kontaktinformasjon studentombud:
Navn: Bernt Torp
E-post: bernt@kutube.no
Mobil: 915 11 620