– Det er jo gull verdt for både oss og studentene vi jobber med!

Protid fikk et skikkelig digitalt løft, da studentene ved Gokstad Akademiet hjalp de med å bygge en helt ny hjemmeside!

Vi har snakket med urmaker Trond Næss som er daglig leder på Protid AS.

Hvorfor valgte dere å ta inn studenter fra Gokstad Akademiet?

– Vi har jobbet med å utforme et digitalt uttrykk og nye nettsider i mange år, og pleide å bruke en annen leverandør. Da vi bestemte oss for å satse fullt på nettbutikk, fant vi ut at vi ønsket å finne nye samarbeidspartnere. Det var egentlig litt tilfeldig at jeg fikk vite om Gokstad Akademiet i en samtale med en venn, og jeg tenkte det ville være spennende å få inn noen som tenker litt nytt – og det var det så absolutt! Etter første møte satte vi i gang, og studentene har vært en veldig god hjelp med å ferdigstille hjemmesiden, som nå er blitt utrolig fin. Det har vært et fruktbart samarbeid for både oss og studentene.

Hvilke oppgaver gir dere studentene?

– Studentene fikk to forskjellige caser. I første runde skulle de både analysere nettsidene vi hadde, og de vi var i gang med å utforme. Deretter skulle de komme med innspill til hva vi kunne gjøre videre. De fikk identifisere målgruppene våre, fastsette kommunikasjonsmål, utføre kommunikasjon, velge hvilke kanaler vi skulle bruke og hvordan vi skulle bruke dem. Vi hadde mange grupper som kom med mange bra innspill og omfattende besvarelser. Jeg viste til og med oppgavene deres til en tidligere markedsføringslærer, som ble imponert over hva han så. De hadde virkelig lagt sjela si i det, og det var veldig gøy å se!

Hvilke egenskaper ser dere etter når dere tar inn studenter?

– En god innstilling er viktig, og at vi ser at de virkelig ønsker å jobbe med oss. Vi merket raskt at studentene virkelig hadde lagt sjela si i arbeidet, og ikke bare valgt den enkleste veien. De hadde satt seg inn i et marked de ikke kunne så godt fra før, og det er en egenskap som er veldig god å ha i alle mulige settinger. Studentene kom både med forslag til løsninger og konstruktiv kritikk.

Hvilken verdi mener du studentene tilfører bedriften?

 – Først og fremst så har studentene friske øyne. Mange av dem har jo vokst opp med det digitale, og har et helt annet syn på hvordan du bør kommunisere digitalt enn for eksempel jeg har. Studentene kom med mange innspill vi aldri hadde tenkt på før, og det er en kjempegod hjelp. Vi har allerede gjort en del endringer på hvordan vi har lagt opp protid.no etter tilbakemeldinger fra dem. For eksempel var det en student som mente at vi bør legge opp informasjonen etter ulike merker, og hvilke butikker i kjeden som fører det merket. Dette gjorde vi med en gang, og det synes studentene var moro!

Er det muligheter for faste ansettelser for studentene?

 – Jeg vet at OWUP, som er markedsføringsbyrået vi jobber med, har ansatt en av studentene til etter endt utdanning. Dette programmet åpner opp for mange muligheter både for studentene, og for oss bedriftseiere. Jeg mener at Gokstad Akademiet treffer riktig ved å ha en sånn skole i Sandefjord, fordi det er mange bedrifter som trenger hjelp. Særlig når det gjelder digital markedsføring. Vi har spurt om vi kan få lov til å fortsette samarbeidet fremover også, og det kommer vi til å gjøre. Det er jo gull verdt for både oss og studentene vi jobber med!

Har du tips til andre bedrifter som ønsker å gjøre det samme?

Stol på studentene og gi dem frihet og mulighet til å gjøre ting på sin måte – frie tøyler leder til kreative løsninger. Jeg er virkelig positivt overrasket over hvor flinke og løsningsorienterte studentene er, og hvor god jobb de har gjort!