Personvernerklæring

Personvernerklæring for Gokstad Akademiet AS

INNLEDNING

Når du melder din interesse for våre studieprogram, søker studieplass, tas opp som student,
besøker vår nettside eller på annen måte er i kontakt med oss, vil vi behandle
personopplysninger om deg. Nedenfor finner du informasjon om hvilke personopplysninger vi
behandler, formålet og grunnlaget for slik behandling, hvordan vi sikrer en trygg og forsvarlig
behandling og dine rettigheter knyttet til slik behandling.

Behandlingsansvarlig for personopplysningene er Gokstad Akademiet AS ved daglig leder Atle
Bjurstedt. Den daglige oppfølgingen av vårt behandlingsansvar er delegert til vår
studieadministrasjon.

VÅR BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

Nedenfor følger en oversikt over de personopplysninger vi behandler og vårt formål og
grunnlag for slik behandling:

  1. For å kunne besvare henvendelser som kommer inn til oss registrerer vi navn,
    kontaktinformasjon og eventuelle andre personopplysninger som måtte følge av
    henvendelsen. Behandlingen skjer på grunnlag av det samtykket du har gitt ved å
    sende oss din henvendelse, og vår berettigede interesse i slik behandling for å kunne
    hjelpe deg med din forespørsel.
  2. For å kunne gi studieveiledning registrerer vi navn, kontaktinformasjon, informasjon
    om tidligere utdanning og andre personopplysninger du velger å dele med oss i
    forbindelse med veiledningen. Behandlingen skjer på grunnlag av det samtykket du
    har gitt ved å be om studieveiledning, og vår berettigede interesse i slik behandling
    for å kunne gi et godt veiledningstilbud.
  3. Dersom du har fylt ut generelt kontaktskjema eller skjema for studieveiledning
    benytter vi også din kontaktinformasjon til å sende deg generell informasjon om våre
    studie- og kurstilbud, dersom du har samtykket til dette. Vi benytter også din
    kontaktinformasjon til å sende deg nyhetsbrev dersom du har valgt å abonnere på
    dette. Behandlingen skjer på grunnlag av ditt samtykke.
  4. For å kunne behandle søknader om studieplass registrerer vi navn,
    kontaktinformasjon, studieønsker, informasjon om tidligere utdanning og andre
    personopplysninger som måtte følge av søknaden. Behandlingen skjer på grunnlag av
    det samtykket du har gitt ved å søke studieplass, og vår berettigede interesse i slik
    behandling for å kunne administrere våre opptaksprosesser.
  5. For å kunne yte våre studietilbud registrerer vi navn, kontaktinformasjon,
    studieinformasjon og andre personopplysninger som du velger å dele med oss i
    forbindelse med studiene. Behandlingen skjer på grunnlag av ditt samtykke eller
    avtale med oss, og vår berettigede interesse i slik behandling for å kunne oppfylle vår
    avtale med deg, sikre god oppfølging av deg som student, dokumentere din aktivitet
    og studieprogresjon, kvalitetssikre studiene og yte et godt studietilbud.
  6. Dersom du deltar på undervisning som blir filmet vil du bli informert om dette før
    undervisningen starter, og gis mulighet til å ikke være synlig eller på annen måte
    identifiserbar på filmen dersom det er praktisk mulig. Behandlingen skjer på grunnlag
    av vår berettigede interesse i å kunne tilby hybrid og digital undervisning. Dersom du
    holder presentasjoner eller på annen måte er i hovedfokus i løpet av det som filmes,
    vil vi innhente ditt samtykke til å kunne la filmingen av undervisningen bli liggende i
    opptak for senere avspilling.
  7. Dersom du har søkt om studieplass benytter vi din kontaktinformasjon til å sende deg
    relevant informasjon om studiet, studiestedet, fadderuke o.l. fram til studiestart og så
    lenge du studerer hos oss. Behandlingen skjer på grunnlag av det samtykket du har
    gitt oss ved å søke om studieplass, vår avtale om studieplass (der søknaden innvilges)
    og vår berettigede interesse i å kunne gi deg relevant studieinformasjon.
  8. Dersom du har meldt deg på et av våre nettkurs registrerer vi navn og
    kontaktinformasjon for å kunne administrere din tilgang til nettkurset og sende deg
    relevant informasjon om det aktuelle kurset, samt om våre andre kurs og studietilbud
    så lenge kurset varer. Vi sender deg også informasjon om andre nettkurs og
    studietilbud etter kursets avslutning, dersom du har samtykket til det. Behandlingen
    skjer på grunnlag av ditt samtykke og vår avtale om nettkursdeltakelse, samt vår
    berettigede interesse i å sende deg relevant kursinformasjon.
  9. For å kunne administrere henvendelser som gjelder rekruttering til nye stillinger
    registrerer vi navn, kontaktinformasjon, din CV, søknad, attester, referanser og øvrige
    innsendte opplysninger om deg. Behandling skjer på grunnlag av det samtykket du
    har gitt ved å søke stillingen, samt vår berettigede interesse i slik behandling for å
    kunne administrere våre ansettelsesprosesser.
  10. For å få informasjon om bruk av våre nettsider benytter vi informasjonskapsler
    (cookies). Du kan lese mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvilke innstillinger
    du kan gjøre i nettleseren her: https://gokstadakademiet.no/cookie-policy/
  11. Vi har sider på sosiale medier som Facebook og Instagram, hvor vi legger vi ut og
    deler innhold, informasjon og bilder angående våre undervisningstilbud, nyheter,
    aktiviteter og tilsvarende. Vi samler inn kommunikasjon, innhold og annen
    informasjon du gir oss direkte på våre sider, for eksempel hvis du kommenter på våre
    innlegg eller sender oss en privat melding. For disse opplysningene er vi
    behandlingsansvarlig, og vil behandle opplysningene i tråd med denne
    personvernerklæringen. For øvrig er Meta (leverandør av Facebook og Instagram)
    behandlingsansvarlig for sin bruk av dine opplysninger, og vi oppfordrer deg til å gjøre
    deg kjent med Metas personvernpraksis.

    UTLEVERING TIL ANDRE

    Vi vil ikke utlevere dine personopplysninger til andre med mindre det foreligger et lovlig
    grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag er avtale med deg eller en lovpålagt
    plikt til å utlevere informasjonen. Eksempler på relevante mottakere er Statens Lånekasse for
    Utdanning for utbetaling av studielån og stipend, og vårt regnskapsbyrå for fakturering av
    studieavgift.
    Vi bruker databehandlere til å lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre
    vegne. Eksempler på slike databehandlere er IT-leverandør og regnskapsbyrå. I slike tilfeller
    har vi inngått avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av behandlingen. Våre
    databehandlere kan ikke behandle dine personopplysninger på annen måte enn det som er
    avtalt med oss og beskrevet i denne personvernerklæringen.

    LAGRINGSSTED

    Vi lagrer personopplysningene på servere i Norge og Europa. Vi lagrer ikke
    personopplysninger i land utenfor EU/EØS.

    LAGRINGSTID OG SLETTING

    Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med
    behandlingen som beskrevet i punkt 1, eller lovpålagte plikter, for eksempel plikter etter
    regnskaps- og bokføringsloven.

    Kontaktinformasjon og andre personopplysninger vil så langt mulig holdes oppdatert og
    korrekt, og slettes når de ikke lenger er relevant.
    Personopplysninger vi behandler på grunnlag av ditt samtykke vil slettes når samtykket
    opphører eller trekkes tilbake, med mindre det følger av lovkrav eller andre
    behandlingsgrunnlag at vi likevel må beholde de aktuelle opplysningene en viss tid.
    Oppbevaring av anonymiserte opplysninger er ikke gjenstand for ovennevnte
    tidsbegrensninger eller slettekrav.

    BESKYTTELSE OG INFORMASJONSSIKKERHET

    Beskyttelse av dine personopplysninger er en høyt prioritert oppgave for oss, og vi arbeider
    kontinuerlig for å beskytte personopplysninger og annen konfidensiell informasjon. Vårt
    sikkerhetsarbeid omfatter både fysiske, tekniske og administrative tiltak. Tilgangen til dine
    personopplysninger er begrenset til ansatte og innleide konsulenter som har et tjenstlig behov
    for slik tilgang. Vi vil gi opplæring til ansatte og tredjeparter der det er relevant, for å fremme
    bevissthet om våre retningslinjer og rutiner for personvern.

    Sikkerhetsarbeidet innebærer også at vi jevnlig gjennomgår ulike faktorer som
    risikoeksponering, tilgjengelig teknologi, forretningsbehov og lovkrav. Dette skal sikre at vi til
    enhver tid har tilstrekkelige sikkerhetstiltak, blant annet for å unngå at personopplysninger
    kommer på avveie.

    DINE RETTIGHETER

    Du har følgende rettigheter med hensyn til de personopplysninger vi behandler om deg:

    • Innsyn: Du kan be om å få vite hvilke personopplysninger vi har registrert om deg 
    • Korrigering: Du har rett til å få feil, ufullstendige eller irrelevante opplysninger om deg korrigert
    • Begrensning av behandlingen: Du kan kreve at vi begrenser vår behandling av dine personopplysninger
    • Trekke tilbake samtykke: Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke til vår behandling av dine personopplysninger
    • Dataportabilitet: Du kan be om å få utlevert personopplysningene du har gitt til oss i et format som kan overføres til en annen virksomhet
    • Sletting: Du kan kreve at vi sletter personopplysninger vi har lagret om deg uten opphold 
    • Informasjon ved brudd på personopplysningssikkerheten: Hvis et brudd på personopplysningssikkerheten medfører høy risiko for dine rettigheter og friheter, plikter vi å varsle deg.

    For å utøve dine rettigheter kan du ta kontakt med oss på post@gokstadakademiet.no. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig.

    Dersom du mener vår behandling av personopplysninger ikke samsvarer med denne personvernerklæringen eller at vi på annen måte bryter personvernlovgivningen, har du rett til å klage til Datatilsynet. For kontaktinformasjon og nærmere informasjon om klageadgangen, se www.datatilsynet.no.

    ENDRINGER

    Eventuelle endringer i denne personvernerklæringen vil bli publisert på vår nettside.

    KONTAKTINFORMASJON

    For spørsmål til denne personvernerklæringen eller vår behandling av dine personopplysninger, vennligst kontakt oss ved å bruke følgende kontaktinformasjon:

    Gokstad Akademiet AS
    Torget 7, 3210 Sandefjord
    post@gokstadakademiet.no