Mikroinfluenser Kaia har vunnet pris

Tidligere student Kaia Doniselli Helle (40) er mikroinfluenser på si og har nylig vunnet pris for instagramkontoen sin. Nå er hun tilbake på Gokstad Akademiet for å gjesteforelese.

Tilbake: Kaia Helle er tilbake på skolen for å gjesteforelese.

Vi møter sandefjordingen Kaia for en kaffe og prat på biblioteket på Gokstad Akademiet. Det er første gang hun er tilbake på skolen siden hun selv sto nervøs foran sensorene på muntlig eksamen i Datadrevet Markedsføring i mai.

Kaia var en del av det første kullet av digitale markedsførere som uteksaminerte i juni 2022, etter 2 år på Sandefjords splitter nye fagskole.

Les også: Kaia brukte hobbyen som inspirasjon til studievalget.

I dag er hun tilbake på Gokstad Akademiet, denne gangen som gjesteforeleser for andreårsstudentene på studiet Digital Markedsføring.

Studentene har om influensermarkedsføring i faget «Sosiale Medier», og faglærer Line Høstmælingen har invitert Kaia for å fortelle om sin hverdag som influenser.

Vant Gullfjæren

På fritiden driver nemlig Kaia instagramkontoen @villasole1933, der hun deler bilder av interiør, gjenbruk, kaker og blomster.

Kontoen ble startet som et hobbyprosjekt for rundt 5 år siden, i forbindelse med kjøp av det gamle herskapshuset Villa Sole på Virik i Sandefjord. Det som skulle bli en dokumentasjon av renovering og innredning for venner og familie, vokste seg til å bli en stadig mer anerkjent interiørkonto med følgere over hele Norge.

Faktisk så anerkjent at hun flere år på rad har vært finalist i Gullfjæren – en prisutdeling som kårer og hedrer Norges viktigste interiørinfluensere på Instagram.

Og i år stakk hun av med den gjeve prisen for «Årets Klassiske Hjem 2022».

– Det er en stor anerkjennelse å få en sånn utmerkelse. Det blir jo en bekreftelse på at det jeg gjør gir folk noe. At jeg kan inspirere med det jeg viser frem på kontoen, sier Kaia.

Nært forhold til følgerne sine

Med sine nærmere 14 K. følgere regnes Kaia som en «mikroinfluenser». Det er det man kaller de som har mellom 10- 50.000 følgere.

– Det som kjennetegner en mikroinfluenser er at de, eller vi – ofte har et mer personlig forhold til følgerne våre. Da klarer vi å skape et større engasjement enn det større influensere gjør, forteller Kaia.

For ironisk nok viser det seg at jo flere følgere du har, jo mindre engasjement får du.

Det er nettopp den kontakten med følgerne og evnen til å skape godt engasjement som har gjort mikroinfluensere stadig mer attraktive for annonsørene. Det merker også Kaia godt til. Selv har hun samarbeid med både Jotun, Hadeland Glassverk og Rusta.

– I stedet for å svi av hele markedsbudsjettet på èn stor og dyr influenser med flere hundretusen følgere, kan det for mange merkevarer være riktigere å vise seg frem på kanalene til flere mindre mikroinfluensere, sier Kaia. Da er ofte følgerskaren litt mer spisset på interesse også.

Gjesteforeleser: Kaia forteller studentene om sin hverdag og erfaring som influenser.

Kaia er trygg når hun forteller, for dette kan hun mye om. Både som influenser og digital markedsfører.

At Kaia selv har gått her, gjør det også litt tryggere for studentene å spørre om det de lurer på gjennom forelesningen.

Og Kaia svarer villig. Om samarbeidene sine, community management, hvor mye tid hun bruker på kontoen sin, hvilke poster hun får best respons på, hva slags verktøy hun bruker – og om hvor viktig riktig lys er for å ta gode bilder.

Vet mer, tror mindre

Selv om Kaia hadde mye erfaring med sosiale medier fra før, så er hun glad for at hun valgte å studere Digital Markedsføring på Gokstad Akademiet.

Det at skolen ligger så sentralt til i hjembyen Sandefjord – gjorde også valget om å sette seg på skolebenken litt enklere.

– Studiet gav meg en større bevissthet rundt strategien bak det jeg gjør og jeg har lært veldig mye om hvordan ting henger sammen, forteller hun.

Hun trekker frem søkemotoroptimalisering som spesielt interessant, fordi det har så mye å si for synlighet og rekkevidde. Det kunne Kaia godt tenke seg å jobbe mer med i fremtiden.

– Det som var fint med å studere dette som jeg har vært interessert i så lenge, var at nå tror jeg mye mindre og vet mye mer, oppsummerer hun.

Les også: Tone er nyutdannet markedsfører, men har allerede masse erfaring.