– Karrieredagen er en tradisjon

Hvert år inviterer Gokstad Akademiet det lokale næringslivet til karrieredag på campus i Sandefjord. Med over 50 representanter fra nærmere 25 bedrifter og rundt 200 påmeldte studenter kan årets karrieredag virkelig kalles en suksess.

Foto: Stensrud Media.

Kort vei til næringslivet

Rektor Atle Bjurstedt innledet årets karrieredag med å si at dette er tredje år på rad og dermed kan kalle en tradisjon. Skolen er tuftet på et tett samarbeid med næringslivet. Bedriftenes medvirkning i utvikling av studieprogrammene gjennom fagråd, bruk av gjesteforelesere i undervisningen, bedriftsbesøk og denne årlige karrieredagen er tydelige eksempler på det.

Folksomt i Stua
Velkommen: Det var fullt i fellesarealet vi kaller Stua, da rektor Atle ønsket velkommen. Foto: Sarita Aune

Spennende program på karrieredagen

Bedriftene sto på stand gjennom dagen og fikk mulighet til å holde korte presentasjoner for studentene. I år slo vi rekorden på påmeldte bedrifter, så alle studenter, uansett studieprogram, kunne finne noe av interesse. Mange av bedriftene og organisasjonene var på jakt etter søkere. Noen avholdt konkurranser. Andre vurderte å opprette arbeidsplasser om de fant interessante søkere.

Les Sandefjords Blads artikkel om årets karrieredag på Gokstad Akademiet (+)

Flere bedrifter tilbød mulighet for «speeddate-intervjuer» med interesserte studenter. Der fikk studentene vist seg fram, skaffet erfaring med å markedsføre seg selv, og bedriftene mulighet til å velge fra kremen av kremen.

Samtaler på karrieredagen.
Sto på stand: Bedriftene tok varmt i mot studenter til en hyggelig prat. Foto: Mark Flemming Albertsen

Bedrifter avholdt presentasjoner

Blant annet informerte kommunikasjonsbyrået Berg Allum om at de vurderte å opprette en trainee-stilling for rette kandidat, og de hadde listen klar for ønskede kvalifikasjoner.

Multicase var på jakt etter trainee innen cybersikkerhet, og som sin representant på stand hadde de tidligere Gokstadstudent Harpreet Kaur. Det er flere bedrifter som tidligere har hatt suksess med å ansette studenter fra Gokstad Akademiet. Bedriftshelsetjenesten Avonova ble blant andre representert av tidligere Frontend-student Ulrik Rise, tidligere student på Digital markedsføring Martine Lilløy Solvold representerte sin nye arbeidsgiver Core Trek og hos nettløsningsleverandøren Enfinity kunne vi møte Bjørn-Are Nielsen, en annen tidligere Frontend-student.

Les også: Martine gikk fra sykepleien til digital markedsføring.

Jotun var representert på karrieredagen.
Bedriftspresentasjoner: Jotun var representert på karrieredagen. Foto: Mark Flemming Albertsen

Jotun var på plass og avholdt et fyrverkeri av en presentasjon, og bemanningsbyråene Manpower og The Connector fortalte hvordan de jobber med kandidater. ISYS avholdt sin presentasjon for begeistrede studenter og Allegro holdt presentasjon om blant annet arbeidet med «Potetkampanjen» for Gokstad Akademiet. Klikkbar Media, et reklamebyrå i Tønsberg, var på utkikk etter dyktige, unge medarbeidere. Til og med Mikroforlagene LIBER var til stede på karrieredagen for å lete etter butikksjef for nettbutikken sin og spennende bookfluensere.

Start i Vestfold og Gründernettverket fortalte om hva de kunne bidra med for studenter som ønsket å starte egen bedrift. Globale Sandefjord stilte også opp i år. Noe som fenget studentene, var Mamluks – som jobber med å styrke lokale matprodusenter. Leverandør av løsninger for internett, Dagens presentasjoner ble avsluttet med IT-bedriften Onyx CenterSource.

Folksomt på karrieredagen.
Nettverksbygging: Flere knyttet kontakt på LinkedIn i etterkant av arrangementet. Foto: Mark Flemming Albertsen

Etterskjelv på LinkedIn

I etterkant av arrangementet ble det skrevet poster av en rekke bedrifter på LinkedIn og andre sosiale kanaler om karrieredagen. Det er tydelig at arrangementet ikke bare er en fordel for studentene, men også er positivt for bedriftene og organisasjonene. Det kom tydelig fram at bedriftene så fram til arrangementet neste år.

Studenter som ennå ikke hadde skaffet seg LinkedIn-konto, var raskt på ballen og så nytteverdien. Det ble knyttet kontakter på det sosiale mediet mellom studenter og representanter fra bedriftene.

Fra karrieredag til arbeidsliv

Karrieredagen er til for at studenter skal få kontakter innenfor ønsket arbeidsplass. Ved at bedriftene og organisasjonene avholder presentasjoner, kan studentene få et bedre inntrykk av bedriftene før de eventuelt søker på stillinger. På den måten øker sjansene for match mellom bedrift og ansatt. Dermed er det også i bedriftenes favør å komme på karrieredagen, da rekruttering kan være en kostbar prosess.

Vi takker for denne gang og ønsker velkommen tilbake neste år!