Jobbeksempler – Salg, ledelse og markedsføring

Jan – Salgssjef forhandler i Jotun

Jan jobber som salgssjef i Jotun med ansvar for oppfølging og utvikling av salgsapparatet som har fokus på butikker i Norge.

– Det å etablere og videreutvikle en sterk markedsposisjon for Jotun krever et motivert og dyktig salgsapparat som løpende utvikler og tilpasser seg markedet og våre kunders behov. Salgskonsulentenes oppgave er oppfølging av butikker i sitt distrikt og skape gode, langsiktige relasjoner med dem som selger maling til forbruker.

Gode relasjoner bygges over tid gjennom målrettet kundearbeid hvor blant annet gjennomføring av salgsaktiviteter, produktopplæring og produkteksponering i butikk er viktige elementer for å lykkes.

Jans oppgaver som salgssjef er å støtte og motivere salgskonsulentene i deres jobb med butikkene, sikre at avtalte kundeaktiviteter og fokus fra Jotun blir gjennomført som avtalt. I tillegg tilrettelegger han for interne kompetanseprogrammer, slik at selgerne er best rustet i den daglige kampen for å vinne butikker og forbrukere.

– Jeg er som Jotun-ansatt stolt over å være en del av et selskap som tenker langsiktig, innovativt og hvor våre verdier omsorg, respekt, lojalitet og mot ikke bare er fire flotte ord, men lever i praksis, da de gjenspeiler alt vi gjør internt og for våre kunder.


Andreas – Key Account Manager i Jotun

Andreas jobber med kjedekundene til Jotun i det dekorative markedet i Norge.

– Å jobbe med en av Norges aller sterkeste merkevarer og markedslederen innen maling er utrolig spennende og utfordrende. I jobben inn mot byggevare- og faghandelskjedene er noen av våre hovedoppgaver å sikre økt salg gjennom ivaretakelse av merkevarene, innovasjoner, distribusjon, butikkeksponering, markedsføring og kampanjestyring.

Det byr på varierte og spennende arbeidsdager, da han jobber med flere av de store kjedene. Da blir langsiktighet og gode profesjonelle relasjoner avgjørende.

– Jotuns verdier ligger som en grunnsten i alt vi foretar oss. Dette er med på å gjøre at Jotun blir oppfattet som en langsiktig og god samarbeidspartner kjedene ønsker å lykkes sammen med. Seriøsitet, ærlighet, nytenkning og viljen til konstant å utvikle seg er nøkkelegenskaper for å lykkes. Det er inspirerende å jobbe i et firma som tar dette på alvor og hele veien er opptatt av videreutvikling og opplæring av sine ansatte.


Andreas – Salg Audi på Møller Bil

– Det er gøy å jobbe med et så sterkt merkenavn som Audi! I min jobb møter jeg både bedriftskunder og private kunder. Dette stiller store krav til profesjonelt salgsarbeid, kundebehandling og god oppfølging. Det er spennende å jobbe i denne bransjen, og i Møller Bil får jeg videreutvikle meg som selger, lære nye måter å kommunisere på – samtidig som jeg selger markedets beste produkter!

Stor konkurranse gjør at Andreas må jobbe profesjonelt, være oppdatert og stadig utvikle seg for å kunne gjøre en god jobb.

– Dette motiverer meg, og gjør at jeg trives veldig godt hos Møller Bil med salg av Audi. Jobben med salg er spennende – ingen dager er like! Ulike kunder og ulike behov.