Innholdsprodusenter for Eliteserielaget

For mange er det en drøm å kunne henge med fotballgutta i Eliteserien. For Polina Wilmann og Mathilde Hammeren er det en jobb. Da Sandefjord Fotball kom til Gokstad Akademiet for å presentere ledige stillinger til et nytt sosiale medie-team, var det Polina og Mathilde som stakk av med seieren.

– Vi lager innhold som videoer og bilder fra treninger og hjemmekamper. Vi har åpen dialog med ansatte og to av gutta på laget. Hele laget er veldig innstilt på at Sandefjord Fotball skal framstilles på en bra måte, og er åpne for samarbeid, forteller Mathilde.

Å lage innhold på sosiale medier krever planlegging. Hele avgangsklassen var med på å foreslå innholdspilarer som Polina og Mathilde har videreutviklet. Nå lager de innhold innenfor «stemning på hjemmekamper», «videoer fra trening» og «4 kjappe spørsmål».

– Vi diskuterer forslag og idéer med Simen Hem, ansvarlig for Instagram for Sandefjord Fotball. Hvis vi ikke har anledning til å delta gitte dager, som for eksempel bortekamper, er det andre ansatte som utfører planen, forteller Polina.

Nesten som en hobby

– De har skapt en god gruppe som har tatt oss inn i varmen og bistår oss med forståelsen av fotball. Ingen av oss hadde fotballforståelse, og det var akkurat det Sandefjord Fotball var på jakt etter. Vi kan lage innhold som kan fenge de som ennå ikke har fått interessen for fotball. Det gir et nytt perspektiv, forteller Mathilde.

Sandefjord Fotball opprettet dette tiltaket som en pilot for å se om interessen for Sandefjord Fotball øker. Nå lager de innhold og poster på Instagram 1-2 ganger ukentlig.

– Det er en deltidsjobb som tar maks 5 timer i uka. Dette er morsomt og mer hobby enn jobb, forteller de to jentene.

Koser seg på jobb

– Å få fram stemning på hjemmekamper forutsetter at du må hive deg inn i hoppende folkemengder. Blåhvalene lager mye stemning som bare må lages innhold om, informerer Polina.

– Når jeg står på banen og filmer publikum, er det hver eneste gang samme blidfis som gliser rett inn i kameraet og tydelig storkoser seg. Sånt gir glede – ikke bare for oss som produserer innhold, men forhåpentligvis også for brukerne av Instagram, avslutter Mathilde.

Les mer om Digital markedsføring