

Fikk jobb etter skoleoppgave
Han kunne levert et arbeidskrav som svarte til lærerens forventninger og fått en god vurdering. Men for Ørjan holdt ikke det. I stedet så han muligheten, tok initiativ utover det som var forventet – og leverte en presentasjon så imponerende at oppdragsgiveren tilbød han jobb!
At Ørjan Sveberg (42) valgte å studere både Digital markedsføring og Webdesign parallelt da han gikk på Gokstad Akademiet, sier nok mye om både kapasiteten og drivkraften hans. Og det var nettopp denne viljen til å satse og levere mer enn forventet som ble avgjørende da en skoleoppgave utviklet seg til et reelt jobbtilbud.
Valg av bedrift
Fagansvarlig i Digital Markedsføring, Haakon Johansen, er opptatt av jobbmulighetene til studentene etter studiene. Han kontaktet det lokale næringslivet om bedrifter som ønsket hjelp med en strategi for sosiale medier. Dermed presenterte han listen for studentene, slik at de kunne velge bedrift for utarbeiding av en reell sosial mediestrategi.
Ørjan valgte Sandefjord Estetic Akademi. Dette er en bedrift med flere lokasjoner i Sør-Norge. Bedriften tilbyr både skole og behandlinger, og kundene kan velge om de vil ha behandling med fagperson eller en elev under oppfølging – til reduserte priser. Sandefjord Estetic Akademi tilbyr alt fra skjønnhetsbehandlinger til helkroppsbehandlinger. De tilbyr også kurs og studier.
– Markedsføring og sosiale medier var nok ikke prioritert i bedriften tidligere, og mye måtte gjøres for å virkelig nå ut til befolkningen. Jeg så umiddelbart flere tiltak som kunne gjøres for å markedsføre både skolen deres og behandlingene, forteller Ørjan.
Ørjan leverte et dokument med 1000% flere sider enn hva arbeidskravet i sosiale medier krevde. Han var dedikert og ønsket å gjøre en god jobb for den reelle bedriften.

Oppgraderte websidene også
– Organisasjonsstrukturen til Sandefjord Estetic Akademi er komplisert, hvilket jeg også oppdaget påvirket websidene deres. Siden jeg studerte webdesign parallelt med digital markedsføring, spurte jeg om de også ville ha hjelp med å lage nye websider.
Også utdanningen webdesign har arbeidskrav om å utarbeide reelle websider. Ørjan fikk dermed anledning til å oppfylle arbeidskrav i både digital markedsføring og webdesign hos samme bedrift.
– De ble fornøyde med resultatet, forteller Ørjan.
Sjekk gjerne ut websidene til Sandefjord Estetic Akademi, for å se hvor oversiktlig og ryddig websidene er nå.
Inviterte bedriften til presentasjon
Men Ørjan stoppet ikke da oppgaven var levert – han ville vise mer.
– Jeg var frempå, og fikk låne auditoriet ved Gokstad Akademiet for å holde en presentasjon av hvilke planer jeg hadde for bedriften med tanke på markedsføring og websider. Den potensielle arbeidsgiveren var tilhører. Dermed ble jeg ansatt 50%, med løfte om 100% fast stilling og høyere lønn hvis jeg innfrir, avslutter en optimistisk Ørjan.
Vi spår en lysende karriere for Ørjan – som er et godt eksempel på hva som kan skje når man griper mulighetene som dukker opp i studietiden, og våger å legge inn det lille ekstra.
Noen ganger er veien til jobb kortere enn man tror.