Dette skaper et trygt læringsmiljø
– Med 300 studenter på campus har det blitt en skole der alle kjenner alle. Vår filosofi er å være tett på og tilgjengelige for studentene, også utenom forelesningene. Denne tilnærmingen kommuniseres og praktiseres av både ledelse og ansatte på Gokstad Akademiet, sier Arne Wellberg.
Han er faglærer med ansvar for salg, ledelse og markedsføring på Gokstad Akademiet, og opplever studentmiljøet på campus som intimt og godt.
Wellberg har vært med på hele skolens reise siden oppstart høsten 2020. Og mener at engasjementet og positiviteten på campus har blitt bevart, til tross for at skolen har blitt en del større.
– De nye lokalene våre legger til rette for at skolen blir mer enn bare fag. Det er en arena der studentene både kan jobbe sammen og være sosiale utenom det faglige.
Les også: Fra næringslivstopp til faglærer.
Sammensveiset miljø
Han påpeker at den korte veien til faglærerne skaper en unik trivsel på campus ved at miljøet blir mer sammensveiset.
– Vi jobber tett på studentene og bruker mye tid på å veilede utenom forelesninger. Tilgjengeligheten på fagkreftene gjør at det er attraktivt å også studere på skolen, nettopp fordi terskelen for å kontakte en faglærer er så lav. Og studentene gir oss stadig tilbakemeldinger på at det skaper et trygt læringsmiljø, sier han.
For Wellberg er ønsket om å inspirere- og motivere studentene til å ville lære selv, grunnen til at han jobber som faglærer.
– Jeg har hatt flere øyeblikk der det har kommet gledestårer når jeg sensurerer muntlige eksamener hvor de viser hvor mye de har lært. Det gjør jobben unik for meg, avslutter han.
Studentene setter pris på kontakten
Siv Lilja Sund (38), Adrielle Hunskaar (41) og Polina Wilmann (29) er alle avgangsstudenter, og kan se tilbake på to fantastiske år med Digital Markedsføring på Gokstad Akademiet. Noe av det som har betydd mest i studietiden, er den tette dialogen med faglærerne på campus.
– Fordelen med å være en relativt liten skole, er den den gode relasjonen man får med lærerne, sier Adrielle, før samtalen fylles med skryt.
– Lærerne og ledelsen er flinke til å høre på studentene. Selv var jeg studentrepresentant for min klasse, og videreformidlet det vi diskuterte. De lyttet til oss og tok beslutninger på bakgrunn av våre tilbakemeldinger, sier Polina.
Les også: Vi blir møtt med samarbeid.
– Dialogen gjør at man får et mer personlig forhold, både til lærere og andre studenter. Jeg har tidligere studert ved en annen skole, og der var situasjonen helt annerledes. Det er riktignok en stund siden, men jeg tror virkelig det har skjedd noe med undervisningsstilen, tilføyer Siv.
Adrielle kunne ikke vært mer enig med studievenninne, og mener dette er kjempeviktig for studentene.
– Hvis man er usikker og sitter med spørsmål, så er det lett å huke tak i en lærer og spørre. Det er mye lettere å gjøre på campus, enn om man sitter hjemme. Man lærer ved å stille spørsmål, og på campus har man alle mulighetene til det, avslutter Polina.