– Dette er attraktiv kompetanse hos mange virksomheter
Anders Årstein Hansen, daglig leder i Easyweb, gleder seg over å få et forbedret kompetansemiljø i Sandefjord. Studentene fra Gokstad Akademiet kan bidra med nye tankesett og oppdatert kunnskap rett fra studiet. Årstein Hansen tror studentene og bedriften kan utvikle hverandre.
Hvorfor er Gokstad Akademiet viktig for bedriftene i Sandefjord?
– Det er viktig for en del av bedriftene i Vestfold og Sandefjord å ha et studiemiljø rundt den type kompetanse som de lærer på Gokstad Akademiet. Dette er attraktiv kompetanse hos mange virksomheter, og det er kamp om de beste hodene, så det er veldig positivt at man får et sånt studiemiljø lokalt. Det gjør det også litt lettere å bli kjent med studentene, og studentene med oss.
Hvilke utfordringer sitter dere på, som studentene kan hjelpe med?
– I den bransjen her utvikler faget seg fort, og man må lære seg nye ting hele tiden. Er studentene sultne og oppdaterte er jeg sikker på at studenter kan hjelpe oss med nytt tankesett, ny teknologi, plattformer eller nye metoder å gjøre ting på.
Hvilke oppgaver vil dere gi studentene?
– Det er veldig variert. Innenfor utvikling skal man både være litt løsningsorientert samt kunne kode. Det finnes også flere typer utviklerområder, for eksempel front-end og back-end utviklere. Som digital markedsfører vil det være å jobbe frem en markedsstrategi, implementere den i ulike plattformer, følge opp, optimere og rapportere tilbake til kunde. I Easyweb har vi en økonomisk tilnærming til rapportering, så det blir også å vurdere lønnsomhet av for eksempel et digitalt markedsføringscase.
Hvilke egenskaper hos praktikanter er viktige for dere som bedrift?
– Det å ha et brennende engasjement for faget en holder på med og selvfølgelig kompetanse innen utvikling eller markedsføring er viktig for oss. En må tørre å feile samt være nysgjerrig på å teste nye ting. Det er viktig at man er strukturert og gjerne litt analytisk. Både i digital markedsføring og utvikling kan man aldri bli helt fornøyd, så en ting vi er opptatt av er å se på det man gjør med et kritisk blikk. Det kan være utfordrende, men på den måten kan man optimere hele tiden, og med det bli litt og litt bedre. Det tror jeg kan være et bra tips. Ellers ser vi gjerne etter hoder som generelt sett har god forretningsforståelse kombinert med sitt eget fagfelt.
Hvilken verdi mener du studentene vil tilføre bedriften?
– Når det kommer inn nye krefter hos oss gir det ny giv og nytt tankesett, det tror jeg er veldig viktig. I en bedrift går man kanskje inn i en rutine og gjør det samme hele veien, men med ny input bidrar det positivt til bredere kunnskap. Det er også helt sikkert nye ting som yngre er flinkere til, eller mer oppdatert på, som kan tilføre selskapet ekstra verdi.
Hva mener du skal til for at et samarbeid mellom studentene og bedriften blir vellykket?
– Det viktigste er at man har god kommunikasjon og ærlighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da blir det lettere å dele de erfaringene arbeidsgiver har, arbeidstaker kan lære arbeidsgiver en del nye ting og på den måten få det beste ut av begge parter.
Er det muligheter for faste ansettelser for studentene?
– Det er det absolutt. Vi er alltid på jakt etter gode digitale hoder, derfor ønsker at alle som brenner for digital markedsføring eller er opptatt av utvikling og gode løsninger, gjerne tar kontakt med oss!
Hva kan bedriften lære av studentene?
– Jeg tror begge parter kan lære av hverandre. Nytt tankesett og oppdatert kunnskap rett fra studiet kan være med å hjelpe bedriften til å gjøre ting litt annerledes og tenke nytt. I dette feltet er det viktig med praktisk erfaring og jeg tror man må jobbe litt innenfor faget og få det litt i fingrene for å bli virkelig god. Så å gå rett fra skolebenken til å gjøre dette i praksis kan være veldig fin læring. Derfor tror jeg det er en kombinasjon, men at det er givende, lærerikt og bra å få inn nye digitale hoder i et miljø som Easyweb.